Ορχιδέα η παρεξηγημένη


Σας έκαναν δώρο ή αγοράσατε μία ορχιδέα με υπέροχα μπουμπούκια, τα οποία μετά από καιρό μαράθηκαν και ο κάδος σκουπιδιών αρχίζει να μοιάζει όλο και περισσότερο σαν τη μελλοντική κατοικία του φυτού; ΣΤΟΠ!  Οι ορχιδέες, όσο κι αν σας ξαφνιάζει, είναι αρκετά ανθεκτικά φυτά, και με λίγη φροντίδα & κατόπιν λίγη εγκατάλειψη, θα σας ξαναχαρίσουν απλόχερα τα πανέμορφα άνθη τους!

Η "συνταγή" είναι απλή: Κόβουμε-Ποτίζουμε-Στραγγίζουμε-Εγκταλείπουμε
1. Κόβουμε. Αφού μαραθούν όλα τα λουλούδια της ορχιδέας, κόβουμε το πρώην ανθοφόρο κοτσάνι λίγα εκατοστά πιο πάνω από ένα "μάτι" , φροντίζοντας στο συνολικό μήκος του κοτσανιού να υπάρχουν τουλάχιστον δύο- τρία μάτια.  Επαναλαμβάνουμε με όλα τα τυχόν λοιπά κοτσάνια. 
2. Ποτίζουμε καλά. Ρίχνουμε το νερό απευθείας στο κασπώ μέχρι να φτάσει στο χείλος της εσωτερικής πλαστικής γλάστρας και καλυφθεί όλος ο φλοιός ή τα κομματάκια ξύλου που υπάρχουν αντί για χώμα. Αφήνουμε το νέρο τουλάχιστον 1 ώρα, για να ποτίσει καλά το ξύλο. 
3. Στραγγίζουμε καλά. Αφαιρούμε την εσωτερική πλαστική γλάστρα από το κασπώ και την αφήνουμε να στραγγίξει καλά όλο το νέρο. Πετάμε και το νερό που έχει μείνει στο κασπώ.
4. Εγκαταλείπουμε. Τοποθετούμε το φυτό σε ενα φωτεινό μέρος και το "εγκαταλείπουμε", ήτοι δεν το πειράζουμε, δεν το ποτίζουμε, δεν του κάνουμε τίποτα για τουλάχιστον ενάμισυ με δύο μήνες. Αυτή η εγκατάλειψη είναι το μυστικό της επανάληψης της ανθοφορίας καθώς η ορχιδέα θα υποστεί σοκ (το ξέρω ,το ξέρω είμαι άπονη και βασανίζω άμοιρα φυτά!) και ως "απάντηση" θα ξεπετάξει νέα κοτσάνια (αυτή ήταν τουλάχιστον η "επιστημονική" εξήγηση που είχα διαβάσει καιρό πριν την εφαρμόσω και εγώ).
Μετά από την παραπάνω περίοδο "εγκατάλειψης" ποτίζουμε ξανά το φυτό μία φορά και στραγγίζουμε και πάλι καλά και το αφήνουμε και πάλι στην ησυχία του. Αυτή η διαδικασία θα συνεχιστεί μέχρι να δούμε είτε να βγαίνει ένα νέο κοτσάνι είτε ένα νέο φύλλο ή και ακόμα μία νέα ρίζα. Μόλις υπάρξει νέα "ζωή" στο φυτό μας, αρχίζουμε να το ποτίζουμε κανονικά, ήτοι μία φορά την εβδομάδα, τουλάχιστον 1 ώρα στο νερό και με πολύ καλή στράγγιση κατόπιν.

Με ακριβώς το παραπάνω τρόπο, οι κάτωθι δύο ορχιδέες είχαν αυτήν την εντυπωσιακή ανθοφορία στο προηγούμενο Άσυλο
Και με τον ίδιο τρόπο, μία ορχιδέα στο γραφείο είναι πλέον έτοιμη να ανθίσει και πάλι!
Δεν είμαι ούτε γεωπόνος ούτε ασχολούμε επαγγελματικά με τα άνθη & φυτά, αλλά τα τελευταία 3 χρόνια έχω συνέχεια τουλάχιστον 2 Phalaenopsis ορχιδέες  δικές μου συν τις ορχιδέες της πεθεράς μου, στην οποία επιστράψαμε μία ορχιδέα που είχε αφήσει στο σκαλοπάτι για να την πετάξει, με 15 νέα άνθη.  Σε αυτά τα 3 χρονιά λοιπόν, πέραν της παραπάνω τεχνικής για ανθοφορία, έχω να σημειώσω τα εξής σημεία προσοχής:
1. Οι ορχιδέες αγαπούν την υγρασία αλλά μισούν να ζουν στο νερό. Για αυτό τον λόγο, στραγγίζουμε πάντα πολύ καλά μετά από κάθε πότισμα. Αν μείνει νερό στο κασπώ και οι ρίζες έρχονται σε επαφή με αυτό, είναι σχεδόν σίγουρο πως θα σαπίσουν. Επίσης είναι προτιμότερο να καθυστερήσουμε το πότισμα παρά να ποτίσουμε πιο συχνά από όσο χρειάζεται.
2. Καλός αερισμός των ριζών. Συχνά οι ορχιδέες έρχονται σε πλαστικές γλάστρες με ανοίγματα στα πλαϊνά. Αν η δική σας γλάστρα δεν έχει ανοίγματα, πάρτε ένα μαχαίρι και κάντε μερικά περιμετρικά της γλάστρας προκειμένου να αερίζονται οι ρίζες.
3. Έμμεσο ηλιακό φως. Αυτό είναι ένα μάθημα που το έμαθα με τον δύσκολο τρόπο. Οι δύο ορχιδέες του προηγούμενου Ασύλου, πλέον βρίσκονται στον Ορχιδοπαράδεισο καθώς κατά την μετακόμιση στο νέο Άσυλο, η μεταφορά τους έγινε με 42 βαθμούς κελσίου και υπό άμεσο ηλιακό φως. Οι κακομοίρες στην κυριολεξία ψήθηκαν και κάηκαν και καμία φροντίδα που τούς δόθηκε κατόπιν δεν κατάφερε να τις επαναφέρει στην ζωή.  Επίσης μία νέα ορχιδέα του Ασύλου που την είχα βάλει σε ένα δυτικό παράθυρο (με άμεσο ηλιακό φως από το μεσημέρι και μετά), έχασε το ένα της φύλλο από έγκαυμα αλλά μετά την νέα της τοποθέτηση μακρυά από το παράθυρο και τεχνική εγκατάλειψης έχει πετάξει ένα ρωμαλέο νέο κοτσάνι!
4. Ζελέ; Οχι ευχαριστώ. Κάποια ανθοπωλεία πωλούν ορχιδέες σε γυάλινα βάζα γεμάτα με χρωματιστό ζελέ. Αυτό μπορεί να είναι σωστό για την κερδοφορία του καταστήματος αλλά όχι και για την υγεία του φυτού καθώς στην ουσία ζει μέσα στο νερό. Γενικότερα δεν έχω δει ακόμα φυτό να ζει καλά μέσα σε αυτά τα σιχαμερά ζελέ!
4. Χώμα. Η παραπάνω τεχνική ανθοφορίας και ποτίσματος συνίσταται μόνο για τις ορχιδέες που είναι σε φλοιό ή κομμάτια ξύλου και όχι σε χώμα. Δεν έχω εμπειρία για τις ορχιδέες που είναι φυτεμένες.
4. Λίπανση. Εγώ προσωπικά βάζω υγρό λίπασμα μόνο μία δύο φορές τον χρόνο, αφού έχει τελείωσει η ανθοφορία (συνήθως στο δεύτερο πότισμα μετά την περίοδο εγκατάλειψης) και πάντα στην μισή δόση από αυτή που αναγράφεται στην συσκευασία.

Ενημέρωση 20/6/2013
Η ορχιδέα έχει πλέον ανοίξει όλα της τα άνθη!
 Και είναι μία κούκλα!

Καλή ανθοφορία!

Σχόλια

  1. Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ. Όντως οι ορχιδέες είναι πανέμορφα φυτά.

      Διαγραφή
  2. Μεταφέρθηκα εδώ από την τελευταία σου ανάρτηση!! Πολύ χρήσιμες οι συμβουλές σου! Πάλευα να διατηρήσω 2 ορχιδέες και παραιτήθηκα πριν διαβάσω τα παραπάνω! Κρίμα!! Νομίζω πως το λάθος μου ήταν στο πότισμα αλλά και στη υπομονή! Θα τα έχω υπόψιν μου για κάθε επόμενη φορά!! Thankss!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Την επόμενη φορά δώσε τους λίγο παραπάνω χρόνο!! Την καλησπέρα μου Κατερίνα!

      Διαγραφή
  3. Ωχ.. μόλις διαπίστωσα οτι έχω διαπράξει έγκλημα κατά της ζωής της ορχιδέας που μου δώρισε ο Αδερφός μου τα Χριστούγεννα :P

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαχαχαχα! Ίσως προλαβαίνεις ακόμα να επανορθώσεις ;)

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις